طرح جدید

دسته بندی ها
سبد خرید خالیست
HTTP چیست ؟

HTTP چیست ؟

اچ تی تی پی چیست ؟

آیا با انواع متد http آشنا هستید ؟ کاربرد متد get در http چیست ؟

یک مهندس نرم افزار مطمئنا در برخی پروژه های خود احتیاج به ایجاد یا استفاده از api ها دارد. در این مقاله، می‌آموزید که HTTP چیست ؟

با متدهای http آشنا می‌شوید، روش‌های معمول درخواست HTTP که امروزه وجود دارند را شرح داده ایم. ​

http-request-methods

HTTP چیست ؟

HTTP که مخفف عبارت  Hypertext Transfer Protocol (پروتکل ارسال ابر متن) می‌باشد، پروتکلی است که برای ارتباط کاربران با سرورها طراحی شده است.

طرز کار آن به این شکل است که معمولاً کلاینت درخواست خود را به سرور می فرستد و سرور آن را دریافت می کند، عملیاتی را انجام می دهد و پاسخی را به مشتری ارسال می کند.

پاسخ معمولاً شامل اطلاعات وضعیت مربوط به درخواست است و می تواند حاوی سایر اطلاعات اضافی نیز باشد.

پروتکل های دیگری امروز وجود دارد اما HTTP در بسیاری از وب ها استفاده می شود. تصور کنید که در حال بازدید از یک URL ، یک صفحه ی وب  که با html پیاده سازی شده است می باشد.

یک درخواست از مرورگر به سرور ارسال می‌شود تا آن منبع را دریافت کند و آن را بر روی مرورگر برای خواندن نمایش دهد. ​شکل زیر گویای این موضوع می باشد:

http-request-methods-

 

اکنون که با HTTP آشنا شدیم، بیایید نگاهی به متدهای HTTP بیندازیم.

متدهای HTTP

هنگام ایجاد درخواست های HTTP، مشتری باید عمل خاصی را که باید در یک پایگاه داده انجام شود تعیین کند. HTTP مجموعه ای از متدهای درخواست برای این کار دارد.

در ادامه این متدها را با هم بررسی می‌کنیم :

 

Get

متد get در http ، برای دریافت اطلاعات مربوط به یک منبع می توانید از درخواست GET استفاده کنید. این اطلاعات می تواند یک داده واحد یا یک مجموعه داده باشد.

تماس با GET در v1.0/requests لیستی از درخواست ها را برمی گرداند. فراخوانی GET در نقطه ی پایانی v1.0/requests {id} یک منبع درخواست با شناسه ی مشخص شده را برمی گرداند.

مثالی از سناریویی که در آن از درخواست GET استفاده می شود این است که کاربر می خواهد همه ی سفارش های یک مشتری را از سرور دریافت کند.

 

post

می توانید برای ارسال اطلاعات به منبع مشخص شده از درخواست POST استفاده کنید. درخواست POST معمولاً هنگام ایجاد رکورد nw استفاده می شود.

این نوع درخواست معمولاً باعث تغییر حالت سرور می شود.

فراخوانی POST در نقطه ی پایانی v1.0/orders یک ورودی سفارش جدید در backend ایجاد می کند.

نمونه ای از سناریویی که در آن درخواست POST مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی است که کاربر می خواهد در یک برنامه وب ثبت نام کند.

آنها اطلاعات خود را از طریق فرم وارد می کنند و سوابق آنها در سرور backend ایجاد می شود. درخواست ایجاد آن رکورد درخواست POST است.

 

put

می توانید از درخواست PUT برای به روزرسانی یک رکورد خاص با اطلاعات جدید استفاده کنید. به عبارتی دیگر برای به روز رسانی اطلاعات یک رکورد خاص از آن استفاده می کنیم.

مثال استفاده از درخواست PUT زمانی است که ما سوابق سفارشی داشته باشیم و می خواهیم جزئیات آن سفارش خاص را به یک باره به روز کنیم

(به عنوان مثال تغییر وضعیت سفارش از حمل و نقل به تحویل داده شده).

تماس با PUT در نقطه ی پایانی v1.0/orders/{id} با بار مجاز معتبر، رکورد سفارش حاوی آن شناسه ی خاص را با بار جدید به روز می کند.

 

patch

از یک درخواست PATCH می توان برای به روزرسانی یا اصلاح جزئی منبع استفاده کرد. برخلاف PUT، درخواست های PATCH بی خطر نیستند.

نمونه ای که می توان از PATCH استفاده کرد، هنگام به روزرسانی فقط یک قسمت در یک رکورد است.

در این حالت که کل رکورد احتیاج به بروزرسانی ندارد و ارسال بار کامل به پهنای باند زیادی نیاز دارد، بجای put از درخواست PATCH استفاده می کنیم.

 

Delete

از یک درخواست DELETE می توان برای حذف یک منبع مشخص استفاده کرد. تماس با Delete در نقطه ی پایانی v1.0/orders/{id} در صورت وجود سفارش، سفارشی با شناسه ی خاص را حذف می کند.

 

نتیجه

همانطور که مطالعه کردید، این مقاله راجب روش های درخواست http بود.

سایر روش‌های درخواست HTTP مانند CONNECT ، OPTIONS و TRACE نیز وجود دارد، که در این مقاله به آنها پرداخته نشد.

 اگر این مقاله برای شما مفید بوده است، مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.